Undervisningsmiljøvurdering 2017
I undervisningsmiljøudvalget har siddet rektor Kristoffer Høy Sidenius, uddannelsesleder Thomas Krumholt, fra elevrådet Pauline Sønderlund (2v) og Laura Seligmann (2mx) og fra de ansatte Stig Iversen (Pedel) og Thomas Kruse (lærer).
Hvert tredje år skal skolen udarbejde en undervisningsmiljøvurdering, udpege indsatsområder for den og udarbejde en handlings- og opfølgningsplan. I forbindelse med beskrivelse og vurdering af problemer læner vi os op ad elevtrivselsundersøgelsen fra oktober 2016, hvori de resultaterne fra de relevante spørgsmål er hevet ud og vedlagt dette dokument.
Fysisk undervisningsmiljø:
Beskrivelse og vurdering af problemer
Undervisningsforhold, rengøring og indretning er alle dalet i ETU 2016.
De problemer der nævnes er;
-Stole og borde, pladsforhold samt stoleindstillingsmuligheder.
Indsats på kort sigt: Ledelsen planlægger en pædagogisk indsats mht stoleindstilling. Iværksættes i starten af det kommende skoleår.
- Bordopstilling i klasserne. Flere klasser giver udtryk for at det er svært at komme rundt i klassen og at borde og stole flyttes rundt.
Indsats på kort sigt:
Ledelse og pedeller planlægger og markerer bordenes placeringe i lokalet, for at sikre faste opstillinger. I lokaler med faglige instrumenter (naturvidenskab, drama, billedkunst og musik) bestemmer faggrupperne opstillingen. På resten af gymnasiet stilles bordene i 4 personers grupper.
Indsats på længere sigt: Inden næste UMV evalueres bordopstillingen igen i forbindelse med en ETU.
-Indeklima og udluftningsmuligheder
Flere har nævnt store temperaturudsvning hen over året, samt mulighed for udluftning som problemer.
Indsats på kort sigt: CTS-anlæg burde virke, men der er en udfordring om varmen i N-fløjen. I efteråret 2017 informeres eleverne om, hvordan de kan kontakte pedellen, så han får bedre mulighed for at følge med i hvilke lokaler, der giver særlige problemer.
Indsats på langt sigt:
Tilpasse temperaturen på skolen, så den er jævnere uanset udendørstemperaturen.
Vedr. udluftning.
Indsats på kort sigt: I starten af skoleåret vil pedel og elevråd demonstrere udluftning i især S og H – fløjen, hvor der er mulighed for at skabe gennemtræk til de øverste vinduer og på den måde lufte ud.
Nogle klasser vurderer pladsforholdene ringe:
Indsats på kort sigt: I samarbejde mellem skemalægger og ledelse skemalægges klasser med flest elever til fortrinsvist at have deres timer i skolens største undervisningslokaler. Dette vil ikke altid kunne lade sig gøre, men målet er at de får så få blokke som muligt at de ældre og mindre dele af skolen.
Klasser med undervisning i K13 og 14 oplever problemer med støj fra musikundervisningen.
Indsats på kort sigt. Pedel og ledelse undersøger muliighed for bedre lyddæmpning mellem stuen og 1.sal i de pågældende lokaler.
Oprydning vurderes som et mere generelt problem på skolen.
Indsats på kort sigt: Der iværksættes en oprydningskampagne fra elevrådet helst i starten af skoleåret eller en happening. Omfang og udgifter aftales med Rektor og uddannelsesledere.
Skolens netværk vurderes mindre positivt.
Indsats på kort sigt: Løbende opfølgning via skolens IT-support. I skoleåret 2017-18 laves en undersøgelse af netværkets dækning og belastning. Elever opfordres til at melde ind, hvor og hvornår de ”ryger af”.
Inden næste UMV: Forbedring af netværksdækningen på skolen.
Psykisk undervisningsmiljø (herunder mobning):
Beskrivelse og vurdering af problemer: ETU 2016 viste at følgende parametre er faldet i forhold til tidligere år:
- Klassen og holdets sammenhold
- Stemingen i min klasse er præget af forståelse og respekt for hinanden.
Vurderingerne er udtryk for stor spredning. Nogle klasser scorer højt, andre meget lavt.
Indsats på kort sigt: Teamsene informeres om klassernes scorer og laver, evt. i samarbejde med studievejledere, tiltag for at styrke klassernes sociale miljø.
Indsats på længere sigt: Flere gange i løbet af 1g, arbejdes der med teambuilding og klasserumskultur, for at styrke sammenholdet i klassen og på årgangen. Der sker løbende opfølgning i teamet bl.a. ved at klassens resultater i ETU tages op i forbindelse med en eller flere konferencetimer efter behov.
Mobning:
Ganske få giver udtryk for at opleve eller udføre mobning, men skolen tager det meget alvorligt.
Indsats på kort sigt: Der er for nyligt udarbejdet en antimobningspolitik og i starten af skoleåret 2017/18 præsenteres den for klasserne, for at sikre at alle er bekendt med hvordan de kan handle, hvis de oplever mobning.
Æstetisk undervisningsmiljø:
Flere elever giver udtryk for at undervisningslokalerne virker uinspirerende, at skolens udsmykning kunne være bedre og at fællesarealerne også kunne blive mere spændende – især s og h-fløjene.
Indsats på kort sigt:
I skoleåret 2017/18 laves en konkurrence om ideer til udsmykning af lokaler. Det afklares hvad der er af budget til maling og pynt i lokalerne.
Indsats på længere sigt:
Efter arbejdet med at gøre undervisningslokalerne mere spændende, er planen, at der skal ske en afsmitning på fællesarealerne så de både kan være inspirerende til daglig og fungere til fester.
Der vil ske en årlig opfølgning på punkterne i umv’en, hvor der gøres status over hvor langt vi er nået, og hvad planerne skal være for det næste skoleår.