FN’s verdensmål på skoleniveau

Klasseværelse udendørs, kreative grupperum, solafskærmning, grønne planter og soldrevne blæsere – lyder det godt?

Det er 3g’eres bud på en bæredygtighedsrenovering af Gribskov Gymnasium. For anden gang har vi i naturgeografi indgået et partnerskab med ingeniørvirksomheden Niras om et problemorienteret undervisningsforløb, hvor elevernes skal renovere eller forbedre skolen med FN’s verdensmål for øje.

En bæredygtig udvikling indebærer 3 niveauer, økologisk, social og økonomisk og derfor kan en forbedring af mulighederne for at lære også være en del af en bæredygtig udvikling, ligesom lige muligheder og indeklima vil fremme bæredygtigheden.

Projektet blev skudt i gang af Mia Heide, som er PhD-studerende ved DTU og arbejder med hvordan FN’s verdensmål kan operationaliseres i byggeprojekter.

Elevernes projekter blev præsenteret for en komité bestående af udsendte fra Niras, Astra og så vores egen rektor og forhåbentlig kan vi også i år gøre nogle af idéerne til virkelighed. I år kunne vi desværre ikke besøge Niras pga. de gældende restriktioner, men så kunne de heldigvis komme til os.