Udenrigsminister besøger NGK

Den 14. september besøgte udenrigsminister Jeppe Kofod Gribskov Gymnasium Nordatlantiske studieretning. Eleverne i 1n og 2n, der deltog virtuelt fra gymnasiet på Færøerne, fik et oplæg fra ministeren om det Nordatlantiske samarbejde og Rigsfællesskabets værdier. Fokus var på samarbejdet i Norden og de mange fælles kulturelle og bløde værdier. Ministeren kom også ind på de mange sikkerhedspolitiske spørgsmål, der vedrører det arktiske område. Mødet var kommet i stand gennem samfundsfagslærer Troels Stru Schmidt og selvom udenrigspolitik normalt er forbeholdt samfundsfag på A-niveau, er netop de Nordatlantiske perspektiver et åbenlyst fokus for NGK-klasserne.

Efter oplægget fik eleverne mulighed for at stille spørgsmål på nærmeste hold da ministeren satte sig ved gruppebordene og svarede på elevernes livlige spørgsmål om blandt USAs interesse i Grønland og sikkerhedspolitikken. NGK eleverne ville også gerne vide om forsøgsordningen med den Nordatlantiske studieretning kunne fortsætte med flere årgange end de planlagte tre, men her måtte udenrigsministeren med et smil henvise til sin kollega i undervisningsministeriet.

Som afslutning på besøget fik ministeren overrakt en NGK-mulepose af rektor Kristoffer Høy Sidenius, der takkede for opmærksomheden.