Kystbeskyttelse af Nordstranden

Eleverne fra det ene NgB-valghold har i februar måned haft et forløb om kystbeskyttelse. Med udgangspunkt i Gribskov Kommunes lange kyststrækning mod nord har de arbejdet med de naturlige processer, der former kysten, og med de mange slags kystbeskyttelse, der er taget i brug for at forhindre huse og veje langs kysten i at styrte i havet. Forløbet mundede ud en ekskursion til kyststrækningen mellem Tisvilde og Vejby, hvor eleverne skulle se på, hvordan kystbeskyttelsen virkede i praksis. Vi var heldige at være afsted på en af vinterens få og smukke solskinsdage, og det var en flot tur. Vandstanden var dog næsten en meter over normalt og den kraftige blæst skabte store bølger, så for at undgå at få våde fødder måtte vi undervejs alle op at gå på de lange kystmure, der er en del af kystbeskyttelsen.
Efter ekskursionen havde holdet besøg af projektleder Lise Holm for Nordkystens Fremtid, som er et samarbejde mellem Halsnæs, Gribskov og Helsingør Kommuner, hvor man arbejder med en fælles plan for beskyttelse af hele nordkysten. Projektlederen fortalte om projektplanerne med sandfodring, og eleverne havde forberedt en lang række spørgsmål til hende om de både naturlige og samfundsmæssige udfordringer, der opstår i forbindelse med kystbeskyttelse, når vi som mennesker prøver at tæmme naturen.