Tombstone! Make the West Wild Again

Skolekomedien på Gribskov Gymnasium i januar, ”Tombstone – Make the west wild again” handler ganske vist om en begivenhed i Amerika for meget længe siden, men har ikke desto mindre relevans for 2020. Da Wyatt Earp og Doc Holliday skød og dræbte Billy Clanton og McLaury-brødrene ved OK Corral d. 26. oktober 1881, var det i virkeligheden kulminationen på en valgkamp om sherif-embedet i Tombstone, Arizona. Kampen stod mellem demokraterne og det relativt nye republikanske parti –  det er jo disse to fronter, der skal duellere om magten i USA i 2020, hvilket vi har hørt meget om og med sikkerhed kommer til at høre meget mere om. Og der er skam flere ligheder mellem dengang og nu: Tombstone havde to aviser i 1881, hvoraf Tombstone Epitaph var republikansk, mens Tombstone Nugget støttede demokraterne. De to aviser var så forskellige i deres dækning af skyderiet og den efterfølgende retssag, at man skulle tro de skrev om helt forskellige begivenheder. ”Fake news” er ingen ny opfindelse!
Midt mellem politik og pistoler stod skuespillerinden Sadie Marcus, som skiftede hest midt i løbet og utvivlsomt havde indflydelse på både den offentlige opinion og sagens endelige udfald.

Skolekomedien på Gribskov Gymnasium 2020 prøver at afdække, hvad der rent faktisk skete den eftermiddag i Tombstone for 139 år siden. De otte Hollywood-film (fra 1939 til 1994), der har skildret skudepisoden, har aldrig har bekymret sig særligt meget om den historiske sandhed. Dette skyldes sikkert, at Hollywood godt vil tjene penge, hvilket skolekomedien på Gribskov Gymnasium er højt hævet over (dvs. for længst har opgivet).

Der er 40 aktører på scenen, fem musikere i orkestret og en masse praktiske hjælpere i kulissen og garderoben. Adskillige af de medvirkende er fra gymnasiets nye Nordatlantiske gymnasieklasse, som har sat Gribskov Gymnasium på Danmarkskortet. Traditionen tro begynder prøverne 2. januar, og der arbejdes hårdt og koncentreret gennem tre uger frem til premieren torsdag d. 23. januar.

Køb billetter til de tre forestillinger (23-25.januar) her