3am i Barcelona

I uge 40 var 3am i Barcelona. Gribskov Gymnasium har en partnerskole i Barcelona, Joán Boscá, som årligt besøger GG, og tilsvarende får besøg. Her kan du læse 3am's beretning fra udvekslingsturen:

Studieturen til Barcelona var en stor oplevelse for os. Vi oplevede skønne Barcelona, hvor vi ikke kun var turister, men en del af lokalbefolkningen, hvilket gav et helt andet indblik i Barcelonas skønhed og historie. Noget af det, som vi synes var godt ved studieturen, var at vi ikke kun blev i storbyen, men derimod også tog til Montserrat, hvor vi virkelig fik testet vores udholdenhed, og til Sitges, hvor vi kunne slappe af og nyde den sidste dag i cataloniernes selskab. Udover at turen var lærerig og kulturel, så var vi jo også vidne til en vigtig begivenhed i Cataloniens historie. Catalonierne skulle nemlig stemme, om de vil være uafhængige fra resten af Spanien. Dette var en situation, som vi fulgte meget med i, da der var mange af vores værtsfamilier, som håbede på at de kunne blive uafhængige, så det var et kæmpe omtale punkt i familierne. Også efterdønningerne af valget havde stor indvirkning på vores tur, f.eks. mandagen efter valget, da vi ankom til skolen strejkede alle eleverne – ikke imod lærerne og skolen, men derimod mod politiets handlinger under valget. Resten af ugen var der også mange demonstrationer, så selvom at det var en opstemt situation, så var det virkelig en stor begivenhed at opleve.