3ys i Kina

I uge 37 og 38 var 3ys på studierejse og udvekslingsbesøg i Kina med samfundsfag og historie. Kim og Ida fra 3ys fortæller her lidt om turen:

En stor ting, der var meget anderledes i forhold til Danmark, var at kineserne elskede at tage billeder af os, om de så gjorde det i skjul, mens de gik forbi eller pegede på deres kamera og så os, for at hentyde de ville have et billede med os, var det hver gang overraskende. Dette var især voldsomt i Beijing, hvor der er mange kinesiske tourister, der aldrig har set vestlinge før, i forhold til dem i Shanghai. Man følte sig meget populær der nede ;)

En tredje ting var skolen i Jiaxing. Eleverne har helt klart ikke ligeså meget deltagelse i undervisningen, som her hjemme. Det var læren der talte, og eleverne som repeterede læren. Så et meget anderledes skolesystem. Derudover deres lange dage, som varede fra 7 om morgenen til 21:30, hvilket vi danske studerende nok aldrig kunne klare.

Men alt i alt var det en fantastisk tur, som ikke mindst har gjort vores klasse endnu bedre, men også givet os uforglemmelige minder.
Kim, 3ys

Hvad var det fedeste?
- noget af det fedeste var at opleve hvor anderledes den kinesiske kultur er i forhold til den danske. Det var helt klart også fedt at være sammen med klassen på en anden måde, end til dagligt. Få opbygget et godt sammenhold, hvor alle talte med alle og stemningen bare var god hele vejen igennem.

Hvad var overraskende og anderledes?
- det mest anderledes var deres skolesystem, deres lange skoledag, uden tid til fritidsinteresser uden for skolen. Efter den allerede ekstremt lange skoledag, skulle der laves lektier til ud på natten, så det var ikke mange unge man så på gaderne.
Maden bestod meget af ris og stegte grøntsager, hvilket jeg ikke skal have i et godt stykke tid ;)

Hvordan var skolen i Jiaxing anderledes?
Deres timer er kun 45 min, men til gengæld er de i skole fra 7 om morgenen til 9 om aftenen. Udover det har de sovetime, hvor de lægger sig hen over bordet og sover til middag.

Hvad fik I ud af rejsen?
Det var en kæmpe kulturel oplevelse hvor man virkelig fik et indtryk af hvor meget pres der er for de unge angående uddannelse.

Ida 3ys